Kaikki tupakoinnin lopettamisesta | Työkalut, Menetelmät, Vinkit | Zonnic
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Tupakoinnin Lopettaminen
Tupakoinnin Lopettaminen

Tupakoinnin Lopettaminen

Oletko päättänyt lopettaa tupakoinnin? Onko aika tumpata viimeisen kerran? Mahtavaa! Sitten olet ottanut ensimmäisen askeleen matkalle, joka voi todella pelastaa henkesi.

Tupakoinnin lopettaminen on paras lahja, jonka voit antaa itsellesi ja läheisillesi. Aluksi se voi tuntua kerrassaan mahdottomalta - ja on totta, että voi olla vaikeaa tulla savuttomaksi - mutta palkkio on puolestaan valtava. Parempi terveys, elämänlaatu ja lisääntynyt energia ovat vain joitain tupakoinnin lopettamisen vaikutuksia.

Kaikki tupakoinnin lopettamisesta
Tehokkaita vinkkejä matkalla savuttomuuteen
Lopeta Tupakointi Vinkit Sinusta Tulee Savuton

Harva onnistuu lopettamaan tupakoinnin ilman tehokkaita tekniikoita ja apukeinoja. On olemassa monia menetelmiä ja työkaluja, jotka voivat auttaa sinua - sekä motivaation ylläpitämisessä että vieroitusoireiden hallinnassa.

Voit esimerkiksi:

  • Testata erilaisia ​​nikotiinivalmisteita vieroitusoireiden varalta.
  • Suunnittele! Määritä päivämäärä viimeiselle savukkeelle ja suunnittele tupakoinnin lopettamisen vaiheet.
  • Liikunta - Liikunta auttaa keskittymään, vähentämään tupakanhimoa ja pitämään painoa kurissa. 

 

Mutta muista, että kaikki ovat erilaisia. Mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi sinulle. Onneksi tupakoinnin lopettamiseen löytyy useita keinoja: kokoa siis itsellesi parhaiten sopivat työkalut ja menetelmät ja lisäät huomattavasti mahdollisuuksiasi savuttomuuteen.

Tupakoinnin lopettamisen edut
Tupakoinnin Lopettamisen Edut

Ei ole todennäköisesti olemassa entistä tupakoitsijaa, joka katuisi päätöstään tupakoinnin lopettamisesta. Suurin osa ihmisistä, joilla on edes jonkin verran aikaa edellisestä savukkeesta, ei ymmärrä miksi he alun perin aloittivat tupakoinnin. 

Suurin etu on tietysti terveytesi. Tupakointi varastaa vuosia elämästäsi. Lopettaminen antaa sinulle paremmat mahdollisuudet välttyä suurilta kärsimyksiltä ja vakavilta, tappavilta sairauksilta.

Konkreettisia esimerkkejä tupakoinnin lopettamisen hyödyistä:

  • Parantunut haju- ja makuaisti
  • Energiatasojen kasvaminen
  • Laskenut verenpaine
  • Terveellisemmät keuhkot 
  • Syöpäriski vähenee

 

Luettelo perusteluista tupakoinnin lopettamiseksi jatkuu vielä pidemmälle.

Onko tupakoinnin jatkaminen puolestaan perusteltavissa?

Ei ole.

Tupakoinnin haittavaikutukset
Tupakoinnin Sivuvaikutukset Syyt Tupakoinnin Lopettamiseen

Nikotiinista saatava stimulantti on tupakoitsijan haluama vaikutus, mutta savukkeiden mukana tulevat muut vaikutukset ovat terveydelle hyvin haitallisia.

Savun mukana keuhkoihisi pääsevät tuhannet, terveydellesi erittäin haitalliset aineet. Tupakointi aiheuttaa ongelmia sekä kehossa että sen ulkopuolella. Sydän- ja verisuonisairauksien, keuhkoahtaumataudin ja syövän lisäksi tupakointi aiheuttaa heikentää ihonlaatua, hiuksia ja hampaita.

Tupakointi lisää riskiä:

  • Sydän- ja verisuonisairauksille
  • Keuhkosairauksille (mukaan lukien COPD ja keuhkosyöpä)
  • Monenlaisille syöville 
  • Hammasvuodolle ja suun sairauksille
Onko tupakoinnin lopettamisella sivuvaikutuksia?
Yleiset Sivuvaikutukset, Kun Lopetat Tupakoinnin

Kehossa alkaa tapahtua, kun lopetat tupakoinnin. Ensimmäinen asia, jonka huomaat, on tietysti tupakanhimo ja siihen liittyvät vieroitusoireet. Lopettaminen voi vaikuttaa ihmisiin eri tavoin, mutta yleisimpiä vieroitusoireita ovat:

  • Keskittymisvaikeudet
  • Alakuloisuus
  • Univaikeudet
  • Ärsytys, ärhäkkyys
  • Levottomuus 
  • Lisääntynyt ruokahalu 
Mitä kehossa tapahtuu, kun lopetat tupakoinnin?
Mitä Kehossa Tapahtuu, Kun Lopetat Tupakoinnin

Tupakka- ja nikotiiniriippuvainen keho ja mieli, joka ei yhtäkkiä enää saakaan tottumaansa annosta, reagoi eri tavoin. Vaikka tupakoinnin lopettamiseen liittyy todennäköisesti sivuvaikutuksia, on savukkeista tai nuuskasta vapautuminen pitkällä aikavälillä kokonaisvaltaisesti hieno asia: kehosi on sekä terveellisempi, että elinvoimaisempi.

Vaikka vieroitusoireet ovat iso ja vaikea osa tupakasta eroon pääsemisessä, ei pidä unohtaa kaikkia niitä positiivisia vaikutuksia, joita voit kokea tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Varhaiset vaikutukset (24 tunnin sisällä viimeisestä savukkeesta)

  • Verenpaine ja syke laskevat normaalille tasolle 20 minuutin kuluttua 
  • Hiilimonoksiditaso veressä laskee normaalitasolle 8 tunnin kuluttua 
  • 24 tunnin kuluttua jopa sydänkohtauksen riski vähenee

 

Pitkäaikaiset vaikutukset:

  • Sekä keuhkot että verenkierto paranevat huomattavasti (2–12 viikossa). Voit esimerkiksi huomata, että kävely ja muu jokapäiväinen liikunta tuntuu vähemmän raskaalta. 
  • Terveempi iho luonnollisemmalla sävyllä
  • Vuoden kuluttua tupakoinnin lopettamisesta immuunijärjestelmäsi on vakiintunut ja vähentänyt altistumista vilustumiselle, allergioille ja muille infektioille
  • Sydänkohtauksen riski on vähentynyt merkittävästi

 

Mitä kauemmin pysyt savuttomana, sitä positiivisemmat vaikutukset ovat. Syövän riski puolittuu viiden vuoden kuluttua ja samalla sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riski on suunnilleen sama kuin henkilöllä, joka ei ole koskaan tupakoinut

Tupakoinnin lopettaminen ja mielialan vaihtelut

Monet tupakoinnin lopettaneet ihmiset huomaavat nousuja ja laskuja heidän mielialassaan. Syy löytyy aivojen kemiasta: nikotiinia käytettäessä aivot vapauttavat aineita, jotka tuottavat hyvää oloa ja mukavuutta. Aivot kehittävät ns. reseptoreita nikotiinille ja kun niitä ei enää stimuloida, myös mielialasi kärsii - aikaisemmin nikotiinista saamasi vakaa, turvallinen tunne katoaa, mikä puolestaan ​​lisää voimakkaita vieroitusoireita. Tunnet alakuloisuutta, vihaa, ärsytystä ja jopa surullisuutta. Tämä on tietysti todella tuskallista, mutta pidä kiinni! Tuskalliset tuntemukset menevät lopulta ohi. 

Motivaatiota parantavat tekniikat, liikunta, kuntoilu ja nikotiinivalmisteet voivat tehdä vaikeasta ajanjaksosta täysin hallittavia.

Menetelmät tupakoinnin lopettamiseksi
Menetelmät Tupakoinnin Lopettamiseksi (1)

On monia erilaisia nikotiinittomia tekniikoita ja menetelmiä, joista voi olla apua yrittäessäsi tupakoinnin lopettamista:

  • Tukiryhmät ja ryhmäkeskustelut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Voit etsiä muita tupakoitsijoita ja luoda ryhmän itse tai voit kääntyä terveydenhuollon puoleen. Monet terveyskeskukset tarjoavat tupakoitsijoille tukiryhmiä. 
  • Älykäs ruokavalion suunnittelu voi myös olla tehokasta. Yksinkertaiset, nopeat ja vähäkaloriset välipalat vaimentavat tupakanhimoa sekä stimuloivat suuta:

- Vihannekset

- Täysjyväleipä

- Hedelmäviipaleet

- Sokeriton purukumi / tabletit

Koska makeanhimo ja ruokahalu voivat lisääntyä, kun lopetat tupakoinnin, on tärkeää kokeilla tasapainoista ruokavaliota painonnousun välttämiseksi.

  • Mindfullness, rentoutumisharjoitukset ja meditaatio voivat olla joillekin ihmisille tehokas ase tupakanhimoa ja vieroitusoireita vastaan. Joissakin tutkimuksissa Mindfullnessilla on osoitettu olevan paljon suurempi vaikutus kuin muilla perinteisillä tupakoinnin lopettamismenetelmillä.
Raskaus ja imetys

Jos olet raskaana, tulee sinun välttää tupakkaa ja nikotiinia kokonaan. Äidin tupakointi vaikuttaa erittäin negatiivisesti sikiöön ja altistaa lapsen alipainolle syntyessään, epämuodostumille, synnytyskomplikaatiolle sekä lisää lapsen äkillisen kuoleman riskiä syntymän jälkeen.

Jopa niiden, jotka imettävät vauvansa, tulisi täysin pidättäytyä tupakka- ja nikotiinituotteista. Nikotiini imeytyy maitoon nopeasti ja välittyy imetyksen yhteydessä lapseen. Seurauksena voi olla, että lapsi kärsii nikotiinimyrkytyksestä, jonka oireet ovat:

  • Oksentelu 
  • Lisääntynyt syke
  • Ihon harmaa sävy
  • Levottomuus 
  • Löysä uloste

 

Kysy lääkäriltäsi, apteekista tai sairaanhoitajalta, jos käytät nikotiinia raskauden tai imetyksen yhteydessä.

Miten hallita tupakoinnin vieroitusoireita?
Parhaat Tavat Tupakoinnin Vieroitusoireiden Käsittelyyn

Vieroitusoireet voivat olla erilaisia ​​riippuen siitä, kuinka tottunut tupakan käyttäjä olet, mutta useimpien mielestä on hyvin stressaavaa ja vaikeaa selvitä oireiden yli.

  • Muista, että monet aluksi koetuista vaivoista ovat ohimeneviä: tupakanhimo, väsymys, ärsytys, levottomuus - kaikki nämä raskaat tuntemukset häviävät melko lyhyessä ajassa. 
  • Nikotiinivalmisteet, kuten imeskelytabletit, annospussit, laastarit, nikotiinipurukumit ja nikotiinisumutteet antavat sinulle mahdollisuuden torjua vieroitusoireita tehokkaalla, turvallisella ja hyvin testatulla tavalla.
  • Liikunta ja kuntoilu ovat myös tärkeä osa vieroitusoireiden kurissa pitämisessä. Liikunnalla vähennät tupakanhimoa harjoituksen aikana, mutta myös 50 minuuttia liikunnan päättymisen jälkeen. Samanaikaisesti liikunta antaa sinulle sekä fyysistä että henkistä voimaa motivaation ylläpitämiseen ja auttaa sinua kerryttämästä ylimääräisiä kiloja, joka on yleistä, kun lopetat tupakoinnin. 
Painonnousu tupakoinnin lopettamisen jälkeen
Painonnousu Tupakoinnin Lopettamisen Jälkeen

On tiedossa, että tupakoinnin lopettaminen havaitaan usein vaatteissa ja vaa’alla. Monen tupakoinnin lopettaneen ihmisen paino nousee ja se voi vaikuttaa monien motivaatioon. Monet ihmiset saattavat jopa lopettaa prosessin kesken, koska pelkäävät suurta painonnousua tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Miksi paino nousee, kun lopetat tupakoinnin? Yleisimmät syyt ovat:

  • Ruokahalu kasvaa
  • Makean himo korvaa tupakanhimon
  • Ruoka maistuu paremmin tupakoinnin lopettamisen jälkeen, kun maku- ja hajuaisti paranevat 
  • Tapa pitää jotain suussa - jos sinulla ei ole savukkeita, ruoasta tulee luonnollinen korvike

 

Säännöllinen liikunta ja kuntoilu tupakoinnin lopettamisen aikana auttavat pitämään painon ja vyötärön mitat hallinnassa, samalla kun tupakanhimo vähenee.

 

Mitä työkaluja tupakoinnin lopettamiseksi on?

Nykyään on olemassa laaja valikoima nikotiinikorvaustuotteita, jotka auttavat hallitsemaan vieroitusoireita ja vähentämään tupakanhimoa. Yleisiä tuotteita, jotka on todettu tehokkaiksi, ovat:

  • Nikotiinisumutteet
  • Nikotiinipussit
  • Nikotiinipastillit
  • Nikotiinikumit
  • Nikotiinilaastarit 
Passiivinen tupakointi
Passiivinen Tupakointi

Savukkeiden vaaralliset aineet eivät koske vain tupakoitsijoita - läheisillä ihmisillä voi olla negatiivisia terveysvaikutuksia ns. passiivisen tupakoinnin kautta. Tiesitkö, että tupakoimattomalla, joka asuu tupakoitsijan kanssa, on 30 prosenttia suurempi riski sairastua keuhkosyöpään? Lisäksi tutkimuksen mukaan passiivinen tupakointi aiheuttaa Ruotsissa 1000 sydänkohtausta vuodessa. Jos lopetat tupakoinnin, et tee vain itsellesi palvelusta, vaan myös läheisillesi.

Ennen lopettamista – suunnittele miten lopetat tupakoinnin

Tupakoinnin lopettamisen päättäminen on luultavasti paras päätös terveydellesi - mutta se on myös vaikea päätös. Monille nikotiinista johtuvat vieroitusoireet ovat ylitsepääsemättömiä, mikä tarkoittaa, että tupakoinnin lopettaminen epäonnistuu. Täysin ymmärrettävää - se on todella raskasta.

Muille, jotka tupakoivat paljon, tupakoinnin lopettaminen voi tarkoittaa myös sitä, että merkittävä osa elämäntavoista ja arjesta katoaa. Monissa tapauksissa tupakoinnin lopettaminen ei ole vaikeaa pelkästään fyysisen riippuvuuden takia, vaan myös sosiaaliset, rituaaliset ja psyykkiset tekijät, jotka yhdistetään tupakointiin vaikuttavat päätökseen.   

Jotta voi onnistua ja selvitä raskaiden aikojen yli, on olemassa muutamia vinkkejä, joita voit hyödyntää:

  • Aseta päivämäärä tupakoinnin lopettamiselle! Se antaa sinulle aikaa valmistautua.
  • Vältä laukaisijoita! Tietyt paikat ja tilanteet voivat lisätä tupakanhimoa. Pyri välttämään niitä, kunnes tunnet olosi varmaksi ilman nikotiinia.
  • Siivoa kotisi nikotiinista! Hankkiudu eroon kaikista savukkeista, sytyttimistä ja muista tarvikkeista. Jos sinulla ei ole tupakkaa saatavilla, vältyt tupakoinnin riskiltä, kun tupakanhimo iskee.
  • Löydä hyviä vaihtoehtoja savukkeille! Kun tupakanhimo tulee, voi olla hyvä korvata savuke jollain hyvällä tai jollakin toiminnalla. Ehkä purukumin pureskelu tai omenan syönti auttaa? Erilaiset nikotiinivalmisteet voivat myös olla apua tupakanhimon sammuttamisessa.
  • Ole ylpeä! Jokainen hylätty savuke kohentaa tahtoasi ja rohkeuttasi. Ole onnellinen, ylpeä ja tyytyväinen joka kerta, kun pystyt vastustamaan tupakanhimoa. Ja palkitse itsesi! Olet sankari ja ansaitset palkinnon heti kun olet vastustanut tupakanhimoasi!

 

Hävisit taistelun savukkeita vastaan? Älä anna periksi!

Etkö voinut lopettaa tupakointia? Muista: sitä ei tarvitse hävetä. Koska tupakoitsijana kärsit kroonisesta riippuvuussairaudesta, aivojen nikotiinireseptorit ovat yksinkertaisesti pysyviä. Jos yrität ja epäonnistut, muista, että maailma on täynnä entisiä tupakoitsijoita – joten sinunkaan kohdallasi ei ole mahdotonta lopettaa tupakointia lopullisesti. Tärkeää on löytää strategia, menetelmä ja työkalu, joka sopii juuri sinun matkallesi.

Kuinka voin auttaa kumppaniani lopettamaan?

Jos asut tupakoitsijan kanssa, joka yrittää lopettaa tupakoinnin, voit tehdä joitain asioita auttaakseen häntä:

  • Ole tukeva ilman saarnaamista. Korosta, että haluaisit viettää pitkää elämää yhdessä, ja osoita tupakoinnin lopettamisen käytännön edut, kuten laskelma rahasta, jonka voi säästää lopettamalla.
  • Auta kumppania löytämään nikotiinin korvike, joka sopii hänelle. Voit myös auttaa varmistamaan, että hänellä on nämä aina saatavilla.
  • Kutsu kumppaniasi osallistumaan aktiviteetteihin ja muihin asioihin, jotka ajavat ajatukset pois tupakoinnista.
Miksi tupakoidaan?

Kaikista tietämistämme tupakoinnin huonoista terveysvaikutuksista huolimatta monet ihmiset alkavat siitä huolimatta tupakoida. Monet aloittavat teini-ikäisenä, kun he kokevat ryhmäpaineita tai koska se tuntuu siistiltä ja aikuiselta tupakoida. Jotkut ihmiset ovat alttiimpia nikotiinille ja muuttuvat helpommin riippuvaisiksi. Nuorilla on myös vaikeampaa käsittää yleiskuvaa tupakoinnin pitkäkestoisia vaikutuksia, jotka esiintyvät myöhemmin elämässä.

Tutkimus osoittaa, että tupakoinnille alttiilla lapsilla ja murrosikäisillä - esimerkiksi, kun vanhempi tai sukulainen tupakoi - on suurempi riski tupakoinnin aloittamiseen.

Jos et ole koskaan aloittanut tupakointia, on epätodennäköisempää altistua muun muassa:

  • Keuhkosyöpään
  • COPD
  • Ruokatorven syöpään 
  • Sydänkohtaukseen
  • Aivohalvaukseen
  • Virtsarakon syöpään
  • Valtimonkovettumistautiin
  • Hampaiden irtoamiseen
  • Osteoporoosiin 
  • Erektio-ongelmiin