tupakoinnin lopettaminen vaikutukset

Tupakoinnin lopettamisen vaikutukset - mitä tapahtuu tupakoinnin lopettamisen jälkeen

Oletko päättänyt lopettaa tupakoinnin? Lue mitä kehossa tapahtuu tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Jotkut lopettamisen jälkeiset oireet ja sivuvaikutukset voivat tuntua kamalalta, mutta ne menevät ohi. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen, kehossasi alkaa tapahtua useita positiivisia asioita. Jotkut sivuvaikutukset voivat kuitenkin tehdä hetkellisesti elämästäsi hankalaa, kun kehosi tekee työtä parantuakseen ja sopeutuakseen uuteen savuttomaan elämään. Voit tuntea huimausta, päänsärkyä ja pistelyä käsissä sekä jaloissa. Yskä ja kurkkukipu eivät ole harvinaisia. Voit tuntea myös pahoinvointia ja kärsiä ummetuksesta.

Mutta se menee ohi ja on asioita, joita voit tehdä vaivan helpottamiseksi. Lue alta 10 yleisintä vaikutusta ja mitä voit tehdä lievittääksesi niitä.

10 Yleisintä sivuvaikutusta ja niiden hallitseminen

Lisääntynyt ruokahalu ja hitaampi aineenvaihdunta

Kun lopetat tupakoinnin, aineenvaihdunta voi heikentyä ja kalorit palaavat hitaammin. Tästä syystä painosi voi nousta tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Painonnousu ja kiristävät vaatteet voi tuntua epäreilulta seuraukselta lopettamiseen. Vaarana voi olla, että unohdat tupakoinnin lopettamisen hyödyt, jos painonnousu vie huomiosi muualle.

Yritä miettiä, mitä saat vähentämällä tai lopettamalla tupakoinnin. Voit ehkä syödä vähän vähemmän tai hitaammin. Muista juoda lasillinen vettä ennen syömistä ja ennen päivittäistä liikuntaa.
Lue lisää tupakoinnin lopettamisesta ilman painonnousua>

Vaikutukset ihoosi

Ihosi tulee ehdottomasti paranemaan, kun lopetat tupakoinnin.

Oletko lopettanut tupakoinnin ja saanut finnejä? Huono iho tai finnit eivät johdu tupakoinnin lopettamisesta. Tupakointi päinvastoin pahentaa aknea. Joka kerta kun tupakoit, hapen kierto ihossasi heikkenee ja se tekee ihostasi kuivemman.

Voi olla hyvä idea tarkistaa, mitä ihotuotteita olet käyttänyt aiemmin. Voi auttaa, jos vaihdat tuotteet uusiin. Jos sinulla on ollut ihottumaa aiemmin, on olemassa riski, että ihottuma palaa takaisin.

Yskä ja kurkkukipu

Vaurioituneet värekarvasi alkavat toipua. Tämä voi tuntua kutinana ja kurkun ärtymisenä ja saada sinut yskimään. Yskimäsi lima voi myös olla värjääntynyttä.

Mutta älä huolestu! Keuhkosi puhdistuvat ja epämukavuus katoaa.

Ummetus ja pahoinvointi

Jotkut saattavat tuntea pahoinvointia lopettaessaan tupakoinnin. Jos olet aiemmin saanut vatsasi käyntiin tupakoimalla, voi pahoinvointi johtua ummetuksesta. Tällöin pahoinvointi voi helpottaa, kun saat vatsasi toimimaan.

Vanha ja toimivaksi osoitettu kotikonsti on kuivatut luumut. Ne voivat tehdä ihmeitä! Kokeile laittaa pellavansiemeniä veteen ja sekoita ne sitten muussattujen luumujen sekaan.

Jos yrität myös liikkua hieman tavallista enemmän, alkaa vatsa toimimaan nopeammin. Kuitupitoiset elintarvikkeet, hedelmät ja vihannekset auttavat pitämään vatsasi toiminnassa. Muista myös juoda riittävästi vettä!

Tupakanhimo

Kehosi on tottunut tiettyyn määrään nikotiinia.

Kun lopetat tupakoinnin, voit kärsiä sivuvaikutuksista. Voimakas tarve tupakoida on yleinen oire, joka kestää noin 20-30 sekuntia. Ne sekunnit voivat tuntua ikuisuudelta.

Kokeile laittaa puhelimeesi ajastin päälle 30 sekunniksi ja tee jotain muuta, kunnes ajastin hälyttää.

Kävele ympäri asuntoa, kuuntele jotain suosikkikappalettasi tai juo lasillinen vettä. Kokeile erilaisia ​​asioita. Löydät varmasti jotain, mikä auttaa sinua tupakanhimoa vastaan. Näin hallitset tupakoinnin sivuvaikutukset > 

Päänsärky

Voit saada päänsärkyä tupakoinnin lopettamisesta. Se tulee ja menee, kun lopetat tupakoinnin. Mutta onneksi päänsärky ei kestä kovin kauan. Se vähenee ja lopulta katoaa.

Keinoja päänsäryn helpottamiseen on toki olemassa. Kokeilemalla selvität, mikä sinulle toimii parhaiten.

Sanotaan, että inkivääri ja vahvat mausteet voivat auttaa. Hieronta, jooga ja venyttely auttavat osaltaan lihasten rentouttamisessa. Voit kokeilla myös kylmää, jääpala ohimolla tai kylmä pyyhe, jonka laitat niskallesi, lievittää kipua nopeasti.

Masennus ja ahdistus

Sivuvaikutukset ja voimakas tupakanhimo voivat aiheuttaa masennusta. Yksi syy voi olla se, että tunnet puutetta onnellisuushormoni dopamiinista.

Kun mieliala laskee, voit kokeilla ananasta, lohta tai kikherneitä. Ne voivat auttaa kehoa tuottamaan dopamiinia. Tomaatit, kurpitsansiemenet ja kaurajauho ovat muita pieniä onnentuojia.

Univaikeudet

Univaikeudet ovat yleisiä, kun lopetat tupakoinnin. Saatat myös olla entistä väsyneempi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Mutta se on vain väliaikaista!

Muutaman viikon kuluttua ongelmat katoavat ja nukut todennäköisesti paljon paremmin kuin tupakoidessasi.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakoitsijat nukkuvat huonommin kuin tupakoimattomat.

  • Käännä katseesi makuuhuoneeseen.
  • Voit ehkä hemmotella itseäsi todella mukavalla uudella sängyllä?
  • Aseta makuuhuoneen lämpötila 16–18 asteen välille.

Käytä mahdollista tilaisuutta hyväksesi ja yritä tehdä lounaan aikana pieni kävely ulkona. Päivänvalo helpottaa nukkumaan, kun illalla tulee pimeää.

Huimaus

Huimaus on epämiellyttävää, mutta täysin vaaratonta. Huimaus voi johtua nikotiinin puutteen aiheuttamista muutoksista verenkierrossa, hapen saannissa, verenpaineessa ja sydämen sykkeessä.

Älä huoli! Voit lievittää huimausta tupakoinnin lopettamisen jälkeen juomalla vettä ja liikkumalla. 

Miten pitkään sivuvaikutukset kestävät tupakoinnin lopettamisen jälkeen?

Fyysinen nikotiinin tarve kehossa vähentyy jo noin kahden viikon kuluttua. Myös sivuvaikutukset alkavat helpottaa tämän jälkeen. Oireiden kesto on kuitenkin hyvin yksilöllistä.