tupakoinnin lopettaminen vinkit

Ota tilanne haltuun - 9 vinkkiä tupakoinnin lopettamiseen

Tarvitaan paljon motivaatiota! Tupakoinnin lopettamiseksi tarvitset selkeän ja henkilökohtaisen syyn tupakoinnin lopettamiseen. 

Sinun syysi voi olla mitä vain. Vaikka läheisen suojeleminen passiiviselta tupakoinnilta tai sairastumisriskin pienentäminen keuhkosyövän, sydän- ja verisuonisairauksien osalta.

Aloita löytämällä juuri itsellesi tärkein motivaatio, joka voi auttaa sinua sietämään tupakanhimo.

1. Aseta tupakoinnille lopetuspäivä

Kun olet päättänyt, aseta päivämäärä, jolloin sinun tulee lopettaa.

Päivämäärän määrittämisestä on hyötyä tulevaisuudessa. Siihen päivään saakka, kunnes lopetat:

  • Pyri tunnistamaan syyt miksi haluat tupakoida. Tee mielellään muistiinpanoja siitä, miltä sinusta tuntui ja miksi haluat tupakoida.
  • Yritä myös tunnistamaan syyt siihen, miksi haluat lopettaa tupakoinnin. 

Tämä auttaa sinua, kun olet valmis lopettamaan tupakoinnin. Kun olet jo käsitellyt asiaa, sinun voi olla helpompaa välttää tai hallita tilanteita, jotka laukaisevat tupakanhimon.

2. Valitse menetelmä tupakoinnin lopettamiseen

Jo savukkeiden pois heittäminen voi olla erittäin vaikeaa. Tupakointi aiheuttaa riippuvuutta ja lopettaessa elimistö reagoi siihen, kun syntynyttä nikotiinin tarvetta ei täytetä. Tupakoinnin lopettamisesta seuraakin yleensä vieroitusoireita.

Onkin hyvä, jos sinulla on ystävä tai läheinen, joka voi olla tukenasi ja kenelle voit soittaa, kun tuntuu raskaalta.

Keskustele myös lääkärisi kanssa eri menetelmistä, jotka voisivat tukea sinua lopettamisessa. Apunasi voi olla vaikka ”irti tupakasta” -sovellukset, neuvonta, lääkitys tai esimerkiksi hypnoosi.

Sinun tulisi löytää menetelmä, joka voi tukea ja auttaa sinua sinä päivänä, kun itse päätät lopettaa tupakoinnin.

3. Käytä työkaluja tupakoinnin lopettamiseen

Kun lopetat tupakoinnin, lopettaminen voi aiheuttaa päänsärkyä, vaikuttaa mielialaan ja vähentää energiaasi.

Tupakanhimo voi olla erittäin voimakasta.

Nikotiinikorvikkeet voivat hillitä sivuvaikutuksia. Tutkimukset osoittavat, että nikotiinin korvaaminen parantaa mahdollisuuksiasi onnistua.

Mikä tuote sopii sinulle? Tee testi täällä>

4. Lopeta tupakointi yhdessä

Kerro ystäville, perheenjäsenille ja kollegoille, että yrität lopettaa tupakoinnin. Tällä tavalla voit saada kannustusta ja tukea ympäristöstäsi, etenkin kun sinulle tulee kiusaus tupakoida.

Tupakoinnin lopettamiseen ja päihdeongelmiin voi saada apua myös kognitiivisesta terapiasta.

Käyttäytymisterapia on tapa auttaa luomaan tehokkaita strategioita tupakoinnin lopettamiseksi. Joissain tapauksissa vain muutama istunto voi olla tarpeeksi.

5. Vältä triggereitä

Alkoholi voi vaikeuttaa sinua pysymään tavoitteessasi lopettaa tupakointi. Hyvä neuvo on välttää tai rajoittaa alkoholin käyttöä tupakoinnin lopettamisen alkuvaiheessa.

Muita tupakoinnin laukaisevia tekijöitä voi olla esim. kahvin juonnin yhteyteen kuulunut tupakointi. Yksi vinkki on siirtyä teen juontiin muutaman viikon ajaksi.

Jos sinulla on tapana tupakoida ruokailun jälkeen, silloin sinun on löydettävä muuta tekemistä, joka vie huomiosi tupakanhimosta:

  • Pese hampaat.
  • Mene kävelylle.
  • Keskustele ystävän kanssa.
  • Pureskele purukumia.

6. Siivous

Poista kaikki, mikä muistuttaa sinua tupakoinnista.

Pese kaikki vaatteet, voi olla, että näet tai haistat jotain, joka muistuttaa sinua tupakoinnista.

7. Yritä uudelleen

Jos lipsahdat tupakoimaan, älä lannistu. Yritä uudelleen. Monet ihmiset käyvät läpi useita takaiskuja ennen savuttoman lopputavoitteen saavuttamista.

Mieti, mikä johti sinut tupakoimaan, missä tilanteessa ja miltä sinusta tuntui, kun retkahdit. Käytä näitä oivalluksia tilaisuutena vahvistaa päätöstäsi tupakoinnin lopettamiseksi.

Aseta sitten uusi lopetuspäivämäärä, jolloin sinun tulee lopettaa tupakointi, mieluiten kuukauden sisällä.

8. Nosta sykettä

Yksi tapa vähentää tupakanhimoa on pysyä aktiivisena:

  • Laita lenkkeilykengät jalkaan.
  • Mene ulos koiran kanssa.
  • Kitke rikkaruohot puutarhasta.

Siitä on apua! Poltat lisäksi kaloreita, mikä ehkäisee painonnousun riskiä tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

9. Juo vettä

Juo paljon vettä!

  • Se voi viedä ajatuksesi pois tupakasta.
  • Voi lievittää tupakkayskääsi.
  • Voi vähentää naposteluasi.
  • Paljon vettä ja kuiturikas ruokavalio auttaa myös pitämään vatsasi käynnissä.