tupakoinnin lopettaminen

Tupakoinnin lopettaminen - vieroitusoireet

Hikoiluttaa, ärsyttää, päätä särkee ja masentaa. Jokainen, joka on yrittänyt lopettaa tupakoinnin, tunnistaa nämä vieroitusoireet. Lopettaminen on rankkaa, ja joskus tuntuu mahdottomalta olla hetkeäkään ilman tupakkaa.

Mutta muista: voit saada apua vieroitusoireita vastaan. Vieroitusoireet ovat väliaikaisia – hyvinvointisi on pitkäaikaista.

Mitä vieroitusoireet ovat?

Mitä vieroitusoire tarkoittaa? Vieroitusoireella tarkoitetaan yleensä fyysisiä ja henkisiä oireita, jotka ilmenevät, kun henkilö lopettaa tietyn päihteen tai muun aineen, kuten nikotiinin, käytön.

Vieroitusoireet

Jos lopetat tupakoinnin tai nuuskaamisen, sinulla voi olla erilaisia ​​vieroitusoireita. Oireet voivat olla sekä fyysisiä että henkisiä. Vahva tunne nikotiinintarpeesta on tietysti tavallista. Voit myös olla erittäin ärtynyt ja hermostunut. Suru on yleistä ja jopa masennusta voi esiintyä. Mielialamuutokset voivat olla kaikkea ahdistuksesta keskittymisvaikeuksiin.

Tavallisia fyysisiä vieroitusoireita voivat olla:

  • päänsärky
  • hikoilu
  • väsymys
  • vapina
  • univaikeudet
  • lisääntynyt ruokahalu
  • vatsakipu
  • ruoansulatushäiriöt

Vieroitusoireet voivat tuntua erittäin epämiellyttäviltä ja siten lannistaa motivaatiotasi lopettamiseen. Mutta vaikka oireet tuntuisivat tuskallisilta, eivät ne itsessään ole vaarallisia terveydellesi ja ne menevä ohi.

Påiva Påivälta - Nåin selviat nikotiinin vieroitusoireista

Kuinka kauan nikotiinin vieroitusoireet kestävät? Se on yksilöllistä ja vaihtelee. Jotkut saattavat kärsiä lähinnä fyysisitä vieroitusoireista, kun taas toiset kamppailevat myös psyykkisen riippuvuuden oireiden kanssa. Fyysiset oireet kestävät yleensä vain muutaman päivän - psyykkiset oireet, kuten tavat, voivat kestää paljon pidempään.

Tältä tupakoinnin lopettaminen tuntuu päivä päivältä:

  • Huomaat fyysiset oireet yleensä 4–24 tunnin sisällä viimeisestä savukkeestasi tai nuuskasta.
  • Vieroitusoireet ovat voimakkaimmillaan, kun olet ollut kolme päivää ilman nikotiinia. Oireet katoavat vähitellen seuraavien kolmen tai neljän viikon aikana.

Tupakanhimo ja sen laukaisijat

Tupakanhimo on petollinen ja voi kaataa haaveesi lopettamisesta. Ympäristötekijät, ihmiset ja tietyt tilanteet voivat helposti saada aikaan tupakan tai nuuskan himoa, vaikka kehosi ei enää kaipaisi nikotiinia. Silloin pidättäytymisessä voi auttaa, kun yrittää keskittyä tupakoimattomuuden ja nuuskattomuuden positiivisiin puoliin.

Voit varmasti huomata paljon asioita, jotka ovat paremmin? Saatat esimerkiksi tuntea maku- ja hajuaistisi parantuneen ja hengityksesi on raikkaampi.

Apua ja vinkejå vieroitusoireisiin

Vieroitusoireet voivat olla voimakkaita, mutta muista, että sinä olet vahvempi. Hyvien strategioiden ja vinkkien avulla voit voittaa taistelun tupakkaa vastaan ja selvitä siitä sekä onnellisempana että iloisempana.

  • Tee lista sinun syistäsi lopettaa

Kun himo on voimakkainta, voit keskittyä siihen, miksi olet itse päättänyt lopettaa tupakoinnin tai nuuskaamisen. Näitä voivat olla esimerkiksi terveydelliset syyt. Sinulla on varmasti lisäksi omat henkilökohtaiset motiivisi lopettaa. Pidä lista lähelläsi ja katso sitä, kun lopettaminen tuntuu raskaalta.

  • Palkitse itseäsi

Oletko ollut tunnin ilman tupakkaa? Hyvä! Oletko ollut viikon ilman tupakkaa? Mahtavaa! Jokainen pieni edistyminen on huomionarvoinen ja syy juhlia. Palkitsemisen ei tarvitse olla mitään kallista tai monimutkaista. Löydä jotain, joka tekee sinut onnelliseksi. Kävely metsässä, hyvä illallinen tai vaikka lämmin kylpy. Mikä tahansa voi olla palkintosi, kunhan se auttaa sinua vastustamaan himoa.

  • Hae tukea muista ihmisistä

Läheisten tuki on erittäin tärkeää jaksamiseen. Ystävät ja perheenjäsenet voivat olla suuri tuki, mutta on myös hyvä saada tukea ihmisiltä, jotka ovat käyneet itse läpi lopettamisen. Tunnetko entisiä tupakoitsijoita? Käänny heidän puoleensa ​​ja vaihda ajatuksia – he tietävät tarkalleen miltä sinusta tuntuu.