tupakoinnin lopettamisen hyödyt

Tupakoinnin lopettamisen hyödyt – olemme listanneet syyt lopettaa

Aiotko lopettaa tupakoinnin? Tai haluatko vähentää tupakointia? Sitten olet tullut oikeaan paikkaan.

Olemme listanneet tupakoinnin lopettamiseen liittyviä positiivisia asioita, jotka voivat vahvistaa motivaatiotasi lopettaa. Löydät myös hyviä vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua matkan varrella.

Muista myös juhlia jokaista välietappia, jokainen polttamaton tupakka on voitto! Kehon toipumiskyky on paljon parempi ja nopeampi kuin luuletkaan. Kun lopetat tupakoinnin, voit odottaa useita myönteisiä terveysvaikutuksia. Tässä on niistä joitakin:

11 Syytä tupakoinnin lopettamiseen

1. Vahvistunut haju- ja makuaisti

Tupakka häiritsee haju- ja makuaistia. Vain muutaman savuttoman päivän jälkeen löydät uudelleen useita makuja. Ruoka ja juoma maistuvat paremmin! Saatat jopa huomata, että jokin tylsänä pitämäsi ruoka muodostuu makunsa puolesta uudeksi suosikiksesi.

Vinkki: Kun olet ollut savuton 48 tunnin ajan, hemmottele itseäsi todella hyvällä aterialla. Kokeile vaikka sitä ravintolaa, josta olet kiinnostunut jo pitkään, tai kokeile maukasta lempiruokaasi uusitulla makuaistillasi. Tulet yllättymään!

2. Seksielämä paranee

Seksielämä paranee, jos lopetat tupakoinnin. Tämä koskee sekä miehiä että naisia, etenkin jos olet hieman vanhempi. Tupakoinnilla on osoitettu olevan kielteisiä vaikutuksia sekä libidoon että nautintoon. Jos ajattelet lapsen saamista, seksi ja tupakointi ovat huono yhdistelmä. Tupakointi vaikuttaa miehen ja naisen sukupuolielimiin negatiivisesti ja voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Tupakointi odotusaikana voi myös vaikuttaa negatiivisesti lapsen terveyteen.

Vinkki: Ole rehellinen itsellesi ja mieti, muuttaako tupakoinnin lopettaminen tunteitasi.

3. Iho voi paremmin

Tupakka sisältää monia ​​epäterveellisiä aineita, jotka pilaavat ihon ja antavat sille mattamaisen, hieman harmahtavan sävyn. Ihon verenkierto ja kollageenin saatavuus häiriintyvät tupakoidessasi. Tämä vähentää ihon joustavuutta. Kun lopetat tupakoinnin, huomaat, kuinka ihosi muuttuu sileämmäksi ja saa heleämmän värin.

Vinkki: Auta ihoasi toipumaan. Puhdista, kuori ja hiero. Käytä kasvonaamioita, voiteita ja seerumeita. Näkyvät tulokset voivat tukea sinua päätöksessäsi lopettaa tupakointi.

4. Raikkaampi ja terveempi suu

Tupakointi on kovaa suuontelolle, hampaille ja ikenille. Kun lopetat tupakoinnin, hengityksesi raikastuu ja hampaiden värimuutosten korjaantuminen helpottuu. Tupakoinnin aikana mahdollinen ientulehdus on vaikeampi tunnistaa. Verenkierto on huonompi tupakoitsijoilla ja se voi saada ikenet näyttämään paremmalta kuin ne todellisuudessa ovat. Kun lopetat tupakoinnin, ikenesi voivat tuntua herkiltä ja jopa vuotaa verta, kun harjaat hampaita - nämä ovat merkkejä siitä, että hampaiden terveys on heikentynyt.

Vihje: Harjaa hampaita usein. Käytä hammaslankaa. Käytä hammastahnaa, joka poistaa tahrat varovasti valkaisematta hampaitasi. Varaa aika hammaslääkäriin ja korjaa hampaasi. Uusi hymy voi myös auttaa pitämään motivaation yllä.

5. Verenkierto paranee

Verenkiertosi paranee! Tämä voidaan joskus huomata jo 2 viikon kuluttua tupakoinnin lopettamisesta. Kun veri kuljettaa happea tehokkaammin ympäri kehoa, voit palautua nopeammin esimerkiksi liikunnasta tai sairauksista.

Vinkki: Aloita kuntoilu tai jatka liikkumista tupakoinnin lopettamisen yhteydessä. On tärkeää luoda uusia tapoja, jotka eivät sisällä tupakointia. Aloita liikunta hitaasti ja lisää sitä ajan myötä. Liikunta auttaa verenkiertoasi, mutta ennen kaikkea fyysistä ja henkistä kuntoasi!

6. Verenpaine laskee

Tupakointi voi nostaa verenpainetta ja sykettä. Kun lopetat tupakoinnin, verenpaine yleensä laskee normaalimmalle tasolle. Verenpaine on jokaiselle yksilöllinen. Matalan verenpaineen katsotaan kuitenkin vähentävän sairauksien, kuten aivohalvauksen, sydänkohtauksen ja sydämen vajaatoiminnan riskiä.

Vinkki: On olemassa useita helppoja tapoja alentaa verenpainetta luonnollisesti. Hidas ja syvä hengitys vähentää kehon stressiä. Testaa joogaa tai meditaatiota tai varaa aikaa rauhoittavaan toimintaan - kuten kirjan lukemiseen.

7. Kuorsaat vähemmän

Tupakointi aiheuttaa limakalvojen turvotusta ja osaltaan siten kuorsausta. Se voi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin sinä tai ympärilläsi olevat nukkuvat. Huonoon unenlaatuun liittyy sekä henkisiä että fyysisiä riskejä.

Vinkki: Jos kuorsaaminen vaikuttaa läheisiisi, tarkista heidän kanssaan, onko muutoksia tapahtunut, kun lopetat tupakoinnin. Jos he nukkuvat paremmin, koska et enää kuorsaa, se voi lisätä motivaatiotasi jatkaa savuttomalla tiellä.

8. Immuunijärjestelmä vahvistuu

Samalla kun lopetat tupakoinnin, myös immuunijärjestelmäsi vahvistuu. Sen jälkeen kehosta tulee vastustuskykyisempi vilustumiselle ja muille sairauksille.

Vinkki: Muista vahvistaa immuunijärjestelmääsi edelleen syömällä C-vitamiinirikkaita ruokia, E-vitamiinirikkaita ruokia, kuten pähkinöitä ja täysjyvätuotteita, sinkkiä sisältäviä ruokia, kuten kalkkunaa ja rapua, seleenirikkaita ruokia, kuten kanaa, munia ja tonnikalaa.

9. Keuhkojen kapasiteetti kasvaa

Jo parin viikon kuluttua voit tuntea kuinka keuhkojesi kapasiteetti paranee. Tämä tarkoittaa, että sinun voi olla helpompi harrastaa sellaista liikuntaa, josta olet ehkä pidättäytynyt aikaisemmin.

Vinkki: Hengitä syvään rentouttavin henkäyksin. Huomaat eron, kun keuhkosi toipuvat. Kun tunnet parannuksen, ei liikunnan lisäämiselle ole esteitä.

10. Vähemmän yskää

Kun lopetat tupakoinnin, voit aluksi yskiä enemmän. Tämän tyyppinen yskä on oikeastaan ​​erittäin hyvä merkki keuhkojen toipumisesta ja voit ottaa asian helpotuksena. Yskä ei tule kestämään kauan.

Vinkki: Kuuma vesi voi lievittää yskän aiheuttamaa kurkun ärsytystä.

11. Pienempi syövän riski

Syöpäriski pienenee tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Ei ole koskaan liian myöhäistä vähentää tätä riskiä. Tupakka ja tupakansavu sisältävät tuhansia erilaista aineita, joista monilla on merkittäviä vaikutuksia kehoosi. Tupakointi lisää syöpäriskiä myös ympärilläsi olevilla.

Vihje: Tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, mutta lopettamisen edut ovat merkittäviä. Lopettamalla tupakoinnin suojaat itseäsi ja ympärilläsi olevia ihmisiä. Tupakoidessasi saat itsellesi neljäsosan savusta. Loput savut leviävät ympärillesi altistaen muut passiiviselle tupakoinnille. Pyydä ystävien ja perheen tukea, sillä tupakoinnin lopettamisesta on hyötyä kaikille.

Onko tupakoinnista mitään hyötyä?

Lyhyt vastaus on - ei. Savukkeiden savu sisältää paljon myrkyllisiä aineita, jotka vahingoittavat vakavasti terveyttä.

Miksi sinun pitäisi lopettaa tupakointi? | miksi ei kannata tupakoida?

Tupakoimatta oleminen on todennäköisesti yksi parhaista asioista, mitä voi tehdä oman terveyden hyväksi.
• Verenpaine ja pulssi palautuu normaalille tasolle
• Sydäninfarktin riski pienenee
• Syöpäriski pienenee
• Veritulppien riski vähenee
• Seksielämä voi parantua
• Suunterveys paranee
• Suojaat ympäristöäsi
• Iho paranee
• Haju- ja makuaisti paranee

Miksi ihmiset aloittavat tupakoinnin? | miksi tupakointi aloitetaan?

Tähän kysymykseen on monia vastauksia. Tupakointi aloitetaan usein nuorena ja siihen saattaa liittyä halu tuntea itsensä aikuiseksi. Voi olla, että etsitään omaa identiteettiä. Kun tupakointi on aloitettu, sitä myös helposti jatketaan, vaikka vaarat tiedostettaisiinkin. Tämä johtuu siitä, että tupakointi aiheuttaa riippuvuutta.

Miksi tupakointi on vaarallista?

Altistut monille myrkyllisille aineille, jotka voivat vahingoittaa terveyttäsi vakavasti. Samaan aikaan altistat ympärilläsi olevat passiiviselle tupakoinnille. Tupakointi tarkoittaa:
• Kohonnutta verenpainetta ja sykettä
• Lisääntynyttä sydänkohtausriskiä
• Lisääntynyttä syöpäriskiä
• Lisääntynyttä veritulppien riskiä
• Huonompaa seksielämää
• Mahdollisia vaikeuksia tulla raskaaksi
• Heikentynyttä suunterveyttä
• Ympärilläsi olevien altistumista passiiviselle tupakoinnille
• Tupakkayskää
• Heikentynyttä ihon kuntoa
• Heikentynyttä haju- ja makuaistia